Sivukartta
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Tapahtumat »
La 24.6.2017 10:00
Mittumaarin messu
Sastamalan Pyhän Marian kirkko
Pyhäpäivä: Johannes Kastajan päivä
Sastamalan Pyhän Marian kirkko
Liturgi: Jokinen-Lundén Anu
Saarnaaja: Jokinen-Lundén Anu
Kanttori: Vuoristo Päivi
Kolehti: Kirkon diakoniarahasto
Tekstinlukijat: Vuorenojat
Su 25.6.2017 10:00
Suodenniemen messu
Suodenniemen kirkko
Pyhäpäivä: 3. sunnuntai helluntaista
Suodenniemen kirkko
Liturgia ja saarna: Hannu Heikkilä
Kanttori: Mattila Jari
Musiikki: Suodenniemen Sirkut
Suntio: Päivi Seppälä
Entisten suodenniemeläisten ja Suodenniemellä kesää viettävien kirkkopyhä
Su 25.6.2017 10:00
Pyhän Olavin messu
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Pyhäpäivä: Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)
Tekstit: Psalmi: Ps. 92:2-6, 1. lukukappale: Jes. 51:3-6, 2. lukukappale: Ap. t. 14:15-17, Evankeliumi: Luuk. 1:57-66
Pyhäpäivän aihe: Tien raivaaja
Alttarikynttilät: 4
Liturginen väri: Valkoinen
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Liturgi: Hautala Lasse
Kanttori: Mattila Anu
Suntio: Myllyniemi Arja
Avustava pappi: Väänänen Ville
Virret: 571 Jo joutui armas aika
258 Kiitetty olkoon Jumala
259 Kiitetty Herra, joka kansallensa
572 Taas kukkasilla kukkulat
574 On kaunis synnyinmaamme
Kolehti: Taloudellisessa ahdingossa olevien köyhien ihmisten auttamiseen Suomessa
Kirkon diakoniarahaston kautta.
Kirkon diakoniarahasto, Kirkkohallitus, Eteläranta 8, 00130 Helsinki, FI15 8000 1100 0602 28.
Su 25.6.2017 11:15
Suodeniemen kirkkokahvi
Suodeniemen kirkkokahvi

Suodenniemen seurakuntatalo - kahvio, Koippurintie 6, 38510 Sastamala
Su 25.6.2017 13:00
Salokunnan messu
Salokunnan kirkko - kirkkosali
Pyhäpäivä: 3. sunnuntai helluntaista
Salokunnan kirkko - kirkkosali, Salokunnan kirkko - kahviotila
Liturgi: Jokinen-Lundén Anu
Saarnaaja: Jokinen-Lundén Anu
Kanttori: Mattila Jari
Suntio: Lehto Ilpo
Musiikkiryhmä: Kesäsoittaja Noora Mäkelä, poikkihuilu
Kolehti: Sisupartiolaiset Karkku
Tekstinlukijat: Sirkka-Liisa Uusi-Rintakoski
Su 25.6.2017 17:00
Pieni pyhä hetki
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko
Pyhän Olavin kirkko on auki kesäisin. Joka sunnuntai-ilta siellä järjestetään pieni rukoushetki, ennen kuin kirkko taas sulkee ovensa seuraavaan päivään. Vietä ainutlaatuinen hetki kesäillassa uskomattomalla paikalla, tutustu kirkon elämänkaareen ja menneiden sukupolvien työhön.
Ma 26.6.2017 17:30
Naisten saunailta Kiikoisten kirkkotuvalla
Naisten saunailta Kiikoisten kirkkotuvalla. Yhteislähtö Vammalan srk-talolta klo 17.30 omin autoin. Kyytien vuoksi ilmoita tulostasi Kopalainen p. 050 314 9107
Tapahtumakalenteri »
Tyrvään Pyhän Olavin kirkko 500 vuotta

Itsenäisyyspäivä 6.12.2013

Kirkkoherra Ari Paavilaisen saarna Tyrvään kirkossa.

Keitä ovat Sebedeuksen pojat?

 

Tämä kysymys kuulostaa rippikoulun jokerikysymykseltä.

Kenties tätä olisi voinut ennen vanhaan rippikoulussa kysyä, mutta tuskin enää tänä päivänä. Tosin kuka tahansa Raamattua lukenut saattaa muistaa tämän. Sebedeuksen pojat ovat Jaakob ja Johannes. Näitä Jeesuksen opetuslapsia Jeesus itse kutsui ukkosenjylinän pojiksi.

 

Nämä pojat tulivat yhdessä äitinsä kanssa Jeesuksen luo. Äiti pyysi, että he saisivat istua Jeesuksen valtakunnassa hänen oikealla ja vasemmalla puolellaan. Jeesus ei antanut tähän lupaa, koska se ei ollut hänen vallassaan. Tapahtumaa seurasi päivän opetus, jonka äsken kuulimme evankeliumitekstissä.

 

Jeesuksen valtakunta on toisenlainen kuin mitä me valtakunnalla ymmärrämme. Jeesuksen esimerkki tämän maailman hallitsijoista kertoo edelleen kaiken, mitä valta merkitsee tässä maailmassa. Opetuslapset eivät varmaan kovin ymmärtäneet, mitä Jeesus tarkoitti. Jeesus ei opettanut vain sanoin, vaan hän antoi vallastaan pian konkreettisen esimerkin.

 

Seuraavassa evankeliumin kohtauksessa Jeesus ratsastaakin jo tutussa adventin evankeliumissa Jerusalemiin aasilla kansan tervehtiessä häntä Hoosianna – huudoin. Varmaan monessakin adventin saarnassa on kiinnitetty huomiota Jeesuksen ratsun valintaan. Tuon ajan kuninkaat ja maan mahtavat tekivät vaikuttavan sisääntulon yleensä sotaratsulla tai sotavaunuilla. Hevonen oli enemmän kuninkaallinen ratsu kuin aasi. Aasi oli tavallisen kansan työväline, pikemminkin kuin traktori tähän päivään verrattaessa.

 

Tuo ratsun valinta tukee Jeesuksen omaa kertomusta siitä, millaista on hänen valtansa. Hän ei tule palveltavaksi, vaan palvelemaan. Hän ei tule vaatimaan, että hänen seuraajansa antaisivat henkensä hänen puolestaan, vaan hän tulee antamaan henkensä seuraajiensa puolesta.

 

Monista historian suurista sankareista ja sotapäälliköistä olemme lukeneet historiankirjoista. Olemme tutkineet heidän valloituksiaan ja sotaretkiään. Kenties olemme käyneet ihmettelemässä jonkun suuren historiallisen kuninkaan palatsin raunioita. Harvoin tulemme kuitenkaan ajatelleeksi, kuinka suuria uhrauksia tällaiset sotaretket, valloitukset ja rakennushankkeet merkitsivät aivan tavallisille kansalaisille. Tavalliset kansalaiset ovat vuodattaneet paljon verta, hikeä ja kyyneleitä suurten valtionpäämiesten maineen tähden. Tavalliset kansalaiset tekevät ne uroteot, joista maan mahtavat saavat maineen ja kunnian.

 

Tänään jo useimmat meistä ovat saaneet lukea vain historiankirjoista yhden tällaisen tarinan. Se tarina koskee meitä suomalaisia. Mekin olemme tutkineet karttakirjoista oman valtakuntamme rajoja. Emme olleet valloittajia emmekä historiaa tekevän hallitsijan alamaisia, vaan olemme joutuneet puolustautumaan sellaista vastaan. Viime sotiemme veteraanit ovat saaneet vuodattaa verta, hikeä ja kyyneleitä meitä vastaan hyökännyttä hallitsijaa vastaan.

 

Tämän hallitsija taakka on ollut yksi raskaimmista tässä maailmassa. Hän uhrasi alamaisiaan kaudellaan kenties enemmän kuin kukaan koskaan. Monet kuitenkin pitävät häntä sankarina. Meidän kohdallamme hänen suunnitelmansa eivät koskaan toteutuneet. Kiitos siitä kuuluu sotiemme veteraaneille ja koko silloiselle sukupolvelle. Hinta oli raskas. Monet uhrasivat henkensä, eivät maineen tai hallitsija kunnian tai käskyn tai valloitusten tähden, vaan että jälkipolvilla olisi tulevaisuus tässä maassa.  Heidän ansiostaan saamme edelleen juhlia itsenäisyyspäivää.

 

Meillä on lähellä esimerkki kummastakin tavasta käyttää valtaa. Meillä on muistissamme kenties historian yksi pahimmista maan mahtavista. Mutta meillä on veteraaneissa ja heidän sukupolvessaan myös esimerkki siitä, mitä tarkoittaa palvelu ja uhrautuva rakkaus, joka ei ole sanahelinää, vaan totta viimeiseen veripisaraan saakka.

 

Jeesuksen valta on toisenlaista kuin tämän maailman valta. Siinä valtakunnassa kuningas tekee työn ja kansalaiset saavat nauttia sen hedelmät. Jeesus on kuningas, joka uhrautuu kansansa puolesta, jotta he saisivat elää.

 

Ikiaikaiset vihollisemme eivät kuitenkaan ole muita kansoja tai heimoja. Ne eivät ole venäläisiä tai neuvostoliittolaisia. Todellisia meidän vihollisiamme ja Jeesuksen valtakunnan vihollisia ovat synti, kuoleman ja pahan valta. Näille kukaan muu hallitsija ei voi mitään.  Jeesus on kuitenkin voittanut viholliset, joilta kukaan muu ei voi meitä suojella. Jeesus on voittanut synnin, kuoleman ja pahan vallan. Siksi meillä on iankaikkinen elämä Jeesuksen tähden taivaan kodissa. Tämän hyvä hallitsija Jeesus antaa ilmaiseksi kaikille kansalaisille.

 

Sebedeuksen poikia taitaa olla enemmänkin kuin ne kaksi. Sebedeuksen poikia olemme me kaikki, joille Jeesuksen antama valtakunta on kuin kulta tai jalokivet. Sebedeuksen pojat kuitenkin oppivat, että Jeesuksen valtakunta on toisenlainen. Kaikki kulta ja kimallus katoaa ja häviää. Meille ei jää siitä koskaan mitään.  Jeesuksen meille antamat asiat; voitto synnistä, kuolemasta ja pahasta, ovat elämässä kuitenkin sitä kaikkein konkreettisinta. Iankaikkinen elämä taivaan kodissa on meidän saamistamme lahjoista kaikkein kallein. Se ei koskaan katoa. Se on ainoa, mikä jää meidän omaksemme. Sitä ei kukaan voi ottaa meiltä pois.

 

Hallitsija, josta puhuin, oli köyhän äitinsä ainoa poika. Äiti elätti perheensä pyykkärinä, ja hänen hartain toiveensa oli, että pojasta joskus tulisi vielä pappi. Pojasta tuli kuitenkin mahtava hallitsija, joka antoi mahtavan palatsin äitinsä asuttavaksi. Äiti suostui asumaan palatsissa kuitenkin vain yhdessä ainoassa huoneessa. Ollessaan vierailulla äitinsä luona poika sanoi: ”Katso, kuinka mahtava hallitsija minusta on tullut. Olen suurempi kuin kukaan tsaareista!” Äiti sanoi: ”Kunpa sinusta olisi tullut vain pappi.”

 

Jeesuksen sanat Luukkaan evankeliumista: ”Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta saattaa itsensä tuhoon ja turmioon?” (Luuk.9: 25)